söndag 19 augusti 2007

Vikten...

...av rätt kost har än en gång gjort ett gansk kraftigt försök att övertala min reptilhjärna att hålla mig till min regim.

För er som inte vet kommer här min problembild:
  • Jag är "sockeroholic".
  • Jag har en ickefungerande mage (tänker inte gå in på detaljer, vilket jag förväntar mig att ni uppskattar).
  • Problemen förvärras av (ja ni gissade rätt) socker och vitt mjöl.

Har tidigare med extremt goda resultat testat GI, vilket lett till att jag både mått bättre och gått ner i vikt :) Jag har dock fuskat en hel del under semestern... Resultatet lät inte vänta på sig och jag försöker nu återgå till ett liv utan snabba kolhydrater - med (som vanligt) ganska kraftig abstinens som följd.

Så till "the silver lining":

Jag ställde mig på vågen idag och har på 2 dagar tappat 1 helt kilo! Jag har inte svultit mig själv. Det är faktiskt min mage som har börjat fungera som den ska igen. Nu ska bara min reptilhjärna uppskatta att kroppen mår bra och sluta säga åt mig att godis/cider/pasta/kakor är såååå gott och att jag väl kan unna mig lite.. För vad är det man unnar sig egentligen? En kaka (god i säkert en halv minut innan den är slut (plus att man alltid vill ha mer än en), eller en kropp som mår bra och som man trivs med?

Jag får helt enkelt fatta att det bara är att skippa och gilla läget!

3 kommentarer:

Lena S sa...

Det låter som att du är rätt duktig på det där! Har fått för mig att GI är jättesvårt att sätta sig in i och förstå och kunna använda sig av....heja!

Jenny. sa...

Ja men du gööör ju så god GI-mat att det inte ens borde vara värt att äta nåt annat...

Helena sa...

Hihi tack tack! Behöver peppen :) Det kommer en blogg med principerna för GI längre fram och jag funderar på att lägga in lite recept emellanåt, så håll utkik! :D