onsdag 22 augusti 2007

GI-skola del 2

Om det är någon som undrar så skriver jag denna skola mest för min egen skull. Allt blir liksom klarare när man får skriva ner det känns det som... Men om det är någon som blir peppad och kanske testar GI för att jag lyckats förenkla koncepten så är ju det bara roligt! :)

Om någon nu har följt steg ett så borde den personen (precis som jag) uppleva två kanske mindre behagliga saker just nu:
  1. En gansk kraftig sockerabstinens med humörsvängningar och ett ordentligt sug efter socker. Detta är övergående, men kan bli värre innan det blir bättre. I mitt fall vet jag vad som komma skall - ett så kraftigt sug efter socker att jag nästan är beredd att tömma strösockerpåsen som jag vet ligger i skafferiet. Så jag ser till att rensa bort allt som jag inte får äta och laddar upp med "ersättningar" som t.ex. frysta hallon (blir skitgod smoothie men havremjölk, eller varför inte köra de frysta bären i mixern för en supergod sorbet?), plommon (eller annan torkad frukt, men ät med måtta!!), nötter och frön (inte friterade!! Rosta dem själv utan olja i ugnen eller i stekpannan). Tänk oxå på att om du "fuskar" så kommer avgiftningen att ta längre tid.
  2. Magen är i uppror. Tänker inte gå in på detaljer men ni förstår säkert vad jag menar. Förutsatt att du nu dricker tillräckligt mycket vatten så borde magen ha fått spel och du måste kila på toaletten mer än en gång per dag. Detta kommer oxå att stabilisera sig snart och magen kommer att börja fungera som det var tänkt att den skulle fungera.

Nu tänkte jag prata om kött/fisk/fågel.

Här är det ganska fritt fram faktiskt. Jag brukar hålla mig till kött med låg fettprocent, fågel och fisk. Det man ska tänka på är att behandlad mat (t.ex. färdiga köttbullar, hamburgare, fiskfinnar, korv o.s.v.) innebär tillsatser som kanske inte alltid är så önskvärda..

Här ska oxå nämnas att fet fisk är bra för dig! Fet fisk som t.ex. lax och torsk är fulla av omega3-fetter som bl.a. främjar din fettförbränning.

Se till att köttet inte är mer än 30% av din måltid (med andra ord tallriksmodellen).
Kött/fisk/fågel = protein och protein är bra för dina muskler.

Dagens pepp: Nya studier visar att nyttig mat inte bara gör att du mår bättre, får bättre hy och går ner i vikt/förlorar fett. Det gör dig dessutom smartare!!

tack o hej, leverpastej!

2 kommentarer:

Jenny. sa...

Hahaha du sa tck o hej leverpastej :) Fan vad bra du skriver om GI. Kanske ge ut en egen lättbegriplig bok...? ...Och i längden bli miljonärska.

Helena sa...

haha ja!!!
Fast kanske mer en mina "personliga betraktelser och hur faan ska det här gå"-bok...? :)