onsdag 8 september 2010

Tankar kring tillsatser

Jag har funderat mycket på E-ämnen på sistone, vilket går att utläsa av min blogg.

Å ena sidan är jag glad och tacksam att äntligen vara frisk... Å andra sidan är jag mycket bekymrad över att det finns tillåtna, artificiella tillsatser som bevisligen har allvarliga bieffekter. Att dessa ämnen dessutom är testade var för sig och inte i sitt sammanhang är oroande.

Att få i sig en liten dos av ett enda E-ämne kanske inte i sig gör så mycket, men vi får i oss mängder av olika E-ämnen varje dag från allt vi äter och det finns ännu inga studier som visar effekterna av detta. Vi kan dock konstatera att allergier, astma, övervikt och överaktivitet hos barn ökar och att listan över bieffekter av vissa E-ämnen tar upp just ovan nämnda effekter. Är det ingen annan som gjort kopplingen?

Nu svamlar jag bara känns det som.. men det jag vet är att jag har slutat med E-ämnen och är astma-/allergifri och 20 kilo lättare :)

Inga kommentarer: