onsdag 6 februari 2008

Vett och etikett

När jag var yngre så fick jag av min mamma lära mig hur man ska bete sig i olika situationer för att vara artig och uppföra mig på ett sådant sätt att jag inte skulle uppfattas som ouppfostrad.
Jag har upptäckt att inte alla fått ta del av sådan information under sin uppväxt och har full förståelse för att detta kan ha många orsaker, varav en skulle kunna vara att man helt enkelt inte haft någon mamma. Nu är inte heller jag någon morsa, men jag tänkte att jag ändå kunde dela med mig av det min mamma lärde mig.
Första lektionen kommer att handla om hur vi beter oss i en butik.

Ta inte med läsk, glass eller snabbmat in i butiken.
Anledningen är enkel; du har inte råd med att kemtvätta eller i värsta fall köpa ett helt ställ med kläder ifall du tappar ut medhavd dryck eller mat.

Låt inte dina barn ta med läsk, glass eller mat.
Se ovan.

Håll dina barn under uppsikt.
Personalen är inte där för att vakta dem åt dig.

Lek inte i rulltrappan.
Detta kan verka konstigt eftersom det är kul att leka i rulltrappan, men förutom att det stör de som skall använda den till det den är gjord för , nämligen att åka upp eller ner, så är ett besök på akuten efter att du ramlat framlänges och slagit upp ett enormt jack i pannan inte lika roligt.

Låt inte dina barn leka i rulltrappan.
Se ovan.

Spotta inte på golvet och spotta inte ut något på golvet.
Du är inomhus och att spotta inomhus är äckligt.

Slicka inte på varorna.
Det är äckligt

Låt inte dina barn slicka på varorna.
Se ovan.

Kasta inte varor på personalen.
Detta gäller även om du blivit irriterad över att det inte var halva halva reapriset.

Prata inte i mobil när du ska betala.
Det är respektlöst, ganska ouppfostrat och ingenting som inte kan vänta i 10 sekunder medan du betalar.

Tag inte med djur.
Förutom att det inte är tillåtet så finns det allergiker som kan bli väldigt sjuka.

Skrik inte på personalen för att du glömt bonuskortet eller liknande.
Personalen är bara vanliga människor och inte objekt över vilka du kan ta ut din livsångest.




Tjing!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ett gott skratt! Du har så rätt, det är minsann inte alla som blivit uppfostrade.. överhuvudtaget.

Helena sa...

Hahaha... vassego ;)