tisdag 13 september 2011

Barfotalöpning

Jag har snöat in på detta med barfotalöpning. För er som följer bloggen har jag äntligen bestämt mig för ett par Vibram FiveFingers, detta efter att jag provat samtliga.

Varför barfotalöpning kan man fråga sig. Jag har läst litteratur på området (se tidigare inlägg) och kunnat konstatera att det finns en hel del som talar för att kasta av sig skorna.

  • Färre problem med återkommande ankelstukning och kroniska fotskador
  • Högre grad av upplevd smidighet
  • Färre problem med deformerade tår
  • Skor med vadderad häl och dämpning ökar faktiskt skaderiskerna - inte minskar dem som vi har kommit att tro. Dämpningen gör nämligen att vi vill landa med hälen i löpsteget, men hälen är inte designad för detta. Den är endast ett stöd för när vi står stilla.
  • Förbättrad balans (som har bidragit till att förhindra andra skador)
  • Förebyggande av åderbråck (tack vare ökad blodcirkulation i fötterna)
  • För att inte tala om känslan och glädjen som infinner sig. Det är faktiskt oerhört lustfyllt att springa och gå barfota.
Jag laddade ner en gratisapp som heter Go Barefoot på min iPhone (gratis eftersom de gör reklam för sin barefoot-sko, men det kan jag leva med) för drygt en månad sedan och har med hjälp av den börjat träna upp styrkan i mina fötter och korrigerat min löpteknik. Jag rekommenderar alla som läser detta att göra detsamma oavsett om ni springer barfota eller i vanliga löparskor. Jag får inte längre ont i rygg, höft eller ben på längre löppass (1-2 mil i skor) och jag har blivit mycket snabbare trots att det känns som att jag springer långsammare.

Läs gärna mitt förra inlägg, där jag även tipsade om en fantastisk bok: Born to Run

Tjing!

Inga kommentarer: